oktober bijtjes

Project ‘dag en nacht, licht en donker’:

Wanneer we naar school komen is het precies al wat donkerder buiten. We willen wel eens wat leren over dag en nacht. De maan en nachtlampjes interesseren ons het meeste!

We brengen allemaal verschillende lichtbronnen mee naar de klas en maken het gezellig. We gaan op ontdekkingstocht in het donker en ontdekken enorm veel papieren en boeken in de kelder van onze school. Onze lichtjes geven verschillende kleuren en sommige knipperen ook de hele tijd.

We maken het donker in de klas en luisteren naar het verhaal ‘Papa, pak je de maan voor mij?’ Als verwerking kunnen we aan de schildersezel een maan leren schilderen, of we schilderen iets anders uit het boek.

Om ons project af te sluiten komen we een dagje in onze pyjama naar school. We vinden dit zo knus en fijn dat we zelfs nog een slaaphoekje maken in de klas, al wordt er uiteindelijk meer gegiecheld!

Liedje: ‘slaap kindje slaap’

Techniek: schilderen op zwart papier a.d.h.v. een voorbeeld

 

Project ‘herfst in het bos’:

De herfst is duidelijk zichtbaar op en rondom onze school. Er worden verschillende herfstmaterialen meegebracht naar de klas. Er wordt heel wat over verteld tijdens onze praatrondes. Met deze materialen gaan we aan de slag in onze zandtafel. We bouwen een kabouterdorp met hout en spelen een telspel met kabouters en paddenstoelen.

De egels in onze klas zijn hun stekels kwijt. Wij helpen ze weer aan de nodige stekels op hun rug. Aan de knutseltafel stempelen we een herfstboom met wattenstaafjes en we leren een versje over de blaadjes die van de bomen vallen.

Tijdens onze herfstwandeling gaan we op zoek naar enkele mooie bladeren om de techniek ‘frottage’ uit te kunnen proberen en we zien ook heel wat paddenstoelen. Er groeien er zelfs op de schors van een boom!

Zoé en Igor brengen heel wat tamme kastanjes mee naar de klas. We poffen ze en leren ze zelf te pellen om nadien lekker op te smullen!

Versje: ‘herfst’

Techniek: frottage, stempelen met wattenstaafjes of kurken

 

Project ‘spinnen’:

Lucas brengt een hele grote spin mee naar de klas, wat zijn we onder de indruk. Deze spin lijkt wel 10 poten te hebben.. klopt dat? Tijd voor een onderzoekje! We gaan buiten op zoek naar andere spinnen en hun web om te kunnen vergelijken.

In de klas gaan we aan de slag met loepenpotjes en vergrootglazen en we knutselen met kastanjes.

We leren noten kraken. Wat een spierballen moeten we daarvoor hebben!

Liedje: ‘kriebelspin’

Techniek: met kastanjes door de verf/ecoline rollen

 

Project ‘spoken en pompoenen’:

Wij willen pompoensoep maken! We brengen allemaal pompoenen mee en bekijken ze samen in de kring. Wat zijn ze allemaal erg verschillend van elkaar. We leren ook nog enkele andere groenten kennen die mee de kookpot ingaan. We moeten alle groenten op voorhand wassen en snijden.

Merlijn brengt het boek ‘spookje Spartacus’ mee om uit voor te lezen. Vervolgens maken we ons eigen spook van scheerschuim!

Techniek: een afdruk maken van een spookje met scheerschuim